Publikationer
Förskolans didaktik och dockan som redskap -
kommunikation och skapande i förskolan, 2012.
Mirella Forsberg Ahlcrona
Studentlitteratur.se
-------------------------------------------------------------
Under 2009 disputerades 115 avhandlingar som berör skola, pedagogik och utbildning.
Lärarpanelen valde 11 avhandlingar som sina favoriter. Min avhandling var en av dem.
Motivering:
”Mirella Forsberg Ahlcrona beskriver handdockan som kommunikationsskapare i förskolans vardag.
Begreppet kommunikation belyses med relevans för såväl språk- och begreppsutveckling som för filosofiska frågeställningar runt det mänskliga växandet.
En föredömligt lättillgänglig och väldisponerad avhandling som inspirerar till utveckling av praktiken”.
----------------------------------------------------------------
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. 2009.
Mirella Forsberg Ahlcrona
GÖTEBORG STUDIES IN EDUCATIONAL SCIENCES 287
Mirellas avhandling har nummer 287. i denna Acta-serie.
Länk till nedladdning/beställning, öppnas i nytt fönster
----------------------------------------------------------------
Kreativitet i förskolan, 2016.
Mirella Forsberg Ahlcrona
----------------------------------------------------------------
Antologi
Kapitel 6. Håll samlingen kvar, men håll i den!
Mirella Forsberg Ahlcrona
i
Man ser inte gruppen för alla barn
Ingrid Pramling Samuelsson, Cecilia Wallerstedt & Niklas Pramling (red.) 2014, s. 79-93
----------------------------------------------------------------
Mathematics in Preschool and Problem Solving: Visualizing Abstraction of Balance
in
Creative Education Vol.5 No.6, Pub. Date: April 25, 2014, pp 427-434
Mirella Forsberg Ahlcrona, Ingrid Pramling Samuelsson
http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=45302
Mathematics and Puppet Play as a Method in the Preschool Teacher Education
Creative Education, Vol.9 No.10, Pub. Date: August 7, 2018, pp 1536-1550
Mirella Forsberg Ahlcrona, Ann Östman
https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=86503
----------------------------------------------------------------
"Spindlarna i Falköping" - en studie om hur dockan som medierande redskap bidrar till utveckling av förskolans kommunikativa miljö
Mirella Forsberg Ahlcrona
i
Utbildning & Lärande Education & Learning; Tema: Ett vidgat perspektiv på ämnesdidaktik
Anders Jacobsson & Maria Olson (temared.) 2/2012, s. 48-62.
----------------------------------------------------------------
Antologi
10. Handdockan i pedagogiken
- vad handlar det om?
Mirella Forsberg Ahlcrona
i
Kultur, estetik och barns
rätt i pedagogiken
Anna Klerfelt &
Birgitta Qvarsell (red.)
2012 och 2021, s. 199-220.
----------------------------------------------------------------